Place zabaw pełnią niezwykle istotną rolę w rozwoju każdego dziecka. Są miejscem, gdzie maluchy mogą spędzać czas na świeżym powietrzu, bawiąc się i poznając świat. Dla dzieci z niepełnosprawnościami dostęp do odpowiednio przystosowanego placu zabaw jest szczególnie istotny. Specjalnie zaprojektowane urządzenia i rozwiązania pozwalają im na pełne uczestnictwo w zabawie, rozwijanie sprawności ruchowej i integrację z rówieśnikami. W tym artykule przyjrzymy się temu, jakie zadania spełniają place zabaw dla dzieci z niepełnosprawnościami i jakie elementy powinny się na nich znaleźć, aby były w pełni dostępne i funkcjonalne.
Głównym celem tworzenia placów zabaw dostosowanych do potrzeb dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności jest zapewnienie im możliwości aktywnego spędzania czasu i uczestnictwa w zabawie na równi z pełnosprawnymi rówieśnikami. Odpowiednio zaprojektowane urządzenia i przestrzeń pozwalają na pokonywanie barier i ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, a jednocześnie wspierają rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny dzieci. Place zabaw integracyjne stają się miejscem spotkań i budowania relacji między dziećmi o różnym stopniu sprawności, uczą empatii, zrozumienia i akceptacji dla odmienności.
Podstawowym warunkiem, jaki musi spełniać plac zabaw dla dzieci z niepełnosprawnościami, jest dostępność. Teren placu powinien być pozbawiony barier architektonicznych, takich jak schody czy wysokie krawężniki, które mogłyby utrudniać poruszanie się osobom na wózkach inwalidzkich czy o kulach. Nawierzchnia placu powinna być równa, antypoślizgowa i dobrze utrzymana. Warto zadbać o odpowiednią szerokość ścieżek i przejść między urządzeniami, aby umożliwić swobodne manewrowanie wózkiem. Równie ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas zabawy. Urządzenia na placu zabaw integracyjnym muszą spełniać rygorystyczne normy i być dostosowane do możliwości dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Powinny mieć odpowiednie zabezpieczenia, takie jak barierki, pasy bezpieczeństwa czy podwyższone krawędzie, zapobiegające wypadnięciu. Istotne jest także zastosowanie, amortyzujących nawierzchni epdm/sbr w miejscach, gdzie istnieje ryzyko upadku, np. pod huśtawkami czy zjeżdżalniami. Zastosowanie nawierzchni sypkich takich jak piasek czy żwir uniemożliwi poruszanie się osobom o kulach czy na wózkach więc nie powinno być stosowane na integracyjnym placu zabaw.
Na placu zabaw dla dzieci z niepełnosprawnościami powinny znaleźć się urządzenia dostosowane do różnych rodzajów dysfunkcji i stopnia sprawności. Dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich świetnym rozwiązaniem są karuzele z miejscem na wózek, pozwalające na wspólną zabawę z pełnosprawnymi kolegami. Huśtawki z oparciem, pasami bezpieczeństwa i rampą najazdową umożliwiają korzystanie z nich także dzieciom z ograniczoną sprawnością. Ciekawym urozmaiceniem placu zabaw mogą być urządzenia sensoryczne, stymulujące zmysły i rozwijające percepcję. Panele dotykowe o różnych fakturach, gry dźwiękowe, lustra zniekształcające to tylko niektóre z elementów, które pozwalają na poznawanie świata za pomocą zmysłów i dają dzieciom mnóstwo radości. Ważne jest także uwzględnienie potrzeb dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Dla nich świetnym rozwiązaniem będą proste, intuicyjne urządzenia, rozwijające koordynację ruchową i umiejętności manualne. Mogą to być np. panele manipulacyjne z przesuwanymi elementami, labirynty czy kształtki do sortowania.
Place zabaw dla dzieci z niepełnosprawnościami to także doskonałe miejsce do nauki i terapii przez zabawę. Odpowiednio dobrane urządzenia i aktywności mogą wspierać rozwój motoryczny, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną czy umiejętności poznawcze. Huśtawki i karuzele stymulują układ przedsionkowy, odpowiedzialny za utrzymanie równowagi. Gry manipulacyjne rozwijają precyzję ruchów i zdolności manualne. Z kolei zabawy tematyczne, np. w sklepik czy domek, uczą samodzielności i ról społecznych.
Place zabaw integracyjne to nie tylko miejsce aktywności fizycznej, ale także przestrzeń do budowania relacji społecznych i integracji dzieci o różnym stopniu sprawności. Wspólna zabawa uczy współpracy, komunikacji i empatii, a także zapobiega wykluczeniu społecznemu. Dzieci pełnosprawne mają okazję oswoić się z widokiem rówieśników z niepełnosprawnościami, zrozumieć ich potrzeby i ograniczenia. Z kolei dzieci z dysfunkcjami zyskują poczucie przynależności do grupy i możliwość nawiązania przyjaźni.
Starmax ul. Rycerska 3 83-050 Bąkowo k. Gdańsk woj. pomorskie |
Godziny otwarcia: pon-pt 8:00-16:00 |
Monika Suchodolska Starszy Specjalista ds. Sprzedaży (pomorskie, zachodnio-pomorskie, dolnośląskie, małopolskie) |
Jarosław Gawinkowski Doradca Klienta (pomorskie, mazowieckie, warmińsko-mazurskie, lubelskie, świętokrzyskie, podkarpackie) |
Paulina Sobczak Doradca Klienta (kujawsko-pomorskie, lubuskie, wielkopolskie, |
Mateusz Maculewicz (śląskie, opolskie) |
Denis Boyko Przedstawiciel Handlowy na rynki zagraniczne |
Dariusz Gucwa Koordynator instalacji i logistyki |
Klaudia Chylińska Przedstawiciel Handlowy na rynki zagraniczne |